Dataprogrammering i skolen

Hverdagen vår består av mye forskjellig som er laget ved hjelp av dataprogrammering. For å kunne henge med i den digitale verden og forstå hvordan elektroniske elementer henger sammen, er det viktig å få kunnskapen inn mens vi fremdeles er i oppvekstfasen. Det vil skape et grunnlag som man kan bygge videre på, og som samtidig vil øke interessen for å videreutvikle kunnskapen og forståelsen. Derfor har Norge startet et prosjekt som introduserer programmering som valgfag i skolen. Siden de aller fleste var enig i at det er for sent å lære grunnleggende dataprogrammering når man starter på høyskolen, ble det avgjort at vi skulle introdusere det i grunnskolen. Flere land, som England, Finland og Estland, har allerede programmering i grunnskolen. Skal vi henge med i den fremtidige teknologiske utviklingen, må vi starte med å innføre kunnskapen under innlæringsfasen. Vi kunne alle trengt litt kunnskap om hvordan vår elektroniske hverdag fungerer, slik at vi øker vår forståelse og kan løse problemer vi ofte støter på. Barn og unge får dessuten en morsommere hverdag med praktiske oppgaver, og gir dem en bedre matematikk og språklig forståelse i ung alder. Fremtiden vår er avhengig av bedre utvikling innen IKT-plattformer, så hvorfor ikke investere i fremtidens læreplan til barna i skolen?

Lær barna om dataprogrammering allerede i grunnskolen

(Visited 45 times, 1 visits today)